
Patrik opettajana
Patrik Lauha on kokenut tilastotieteen, loogisen päättelyn ja matematiikan opettaja, joka on opettanut psykologian ja logopedian valmennuskursseillamme jo vuodesta 2018. Patrik on opiskellut Helsingin yliopistolla tilastotiedettä, matematiikkaa ja datatiedettä. Tällä hetkellä hän työskentelee yliopistolla väitöskirjatutkijana. Tutkimusaiheena on lintulajien ääniä tunnistavan tekoälyn kehittäminen, joka on Patrikin mukaan vain yksi hieno esimerkki siitä mihin kaikkeen matematiikkaa ja tilastotiedettä käytännössä hyödynnetään. Patrikin opetuksessa pääset todellisen ammattilaisen oppiin!
”Motivoituneiden opiskelijoiden opettaminen on äärimmäisen palkitsevaa ja kursseilla on aina hyvä henki. Kurssilaiset haluavat oppia aiheesta mahdollisimman paljon ja osallistuvat aktiivisesti opetukseen, mikä on opettajankin kannalta kiva asia. Parhaita hetkiä työssä on, kun pystyy näyttämään, ettei joku vaikeana pidetty aihe lopulta niin ylitsepääsemätön ollutkaan ja pääsee todistamaan, miten kurssilaiset kokevat ahaa-elämyksiä ja sisäistävät uusia asioita”, Patrik kertoo.
Patrikin opetuksessa
”Pyrin olemaan opetuksessa havainnollistava ja esittämään asiat kaikille ymmärrettävässä muodossa. Vain harvoille on luontevaa lähestyä matematiikkaa määritelmien ja kaavojen kautta ja yleensä asiat tuntuvat paljon yksinkertaisemmilta, kun ymmärtää aluksi pelkän idean kaavojen takana. Matematiikkaa mystifioidaan usein liikaa ja pidetään perusteettomasti vaikeana. Todellisuudessa kuka tahansa pystyy ymmärtämään ja oppimaan matematiikkaa, kunhan asiat esitetään riittävän konkreettisesti ja on itse valmis tekemään töitä oppimisen eteen.”
Patrikin mukaan psykologian ja logopedian kohdalla on tyypillistä (joskaan ei mikään täysin ehdoton sääntö), että hakijat ovat jo pitkään olleet erittäin kiinnostuneita itse hakukohdealasta, mutta matematiikka ja tilastotiede näyttäytyvät ennemmin pakollisena pahana, kuin olennaisena ja kiinnostavana osana pääsykoevalmistautumista ja tulevia opintoja. Matematiikka on saattanut tuottaa vaikeuksia lukiossa tai ainakaan ei ole useimmilla ollut ensisijainen kiinnostuksen kohde. Tällöin opettamisessa pitää lähteä liikkeelle perusasioista ja rakentaa kurssin aikana soveltavamman osaamisen lisäksi myös perusrutiinia laskemiseen ja tehtävienratkaisuun. Toisaalta kurssilaiset ovat keskimäärin erittäin motivoituneita, mikä mahdollistaa myös haastavampien aiheiden omaksumisen kurssin aikana.
”Haluan toivottaa kaikille kurssilaisille paljon tsemppiä pääsykoevalmistautumiseen! On hyvä sisäistää, että harjoittelu tulee vaatimaan paljon työtä ja voi paikoin tuntua raskaalta, mutta oikealla asenteella kurssista saa erittäin paljon irti. Kehittyminen ja oppiminen on kuitenkin lopulta palkitsevaa ja motivoituneelle opiskelijalle kurssi tarjoaa erinomaiset lähtökohdat pääsykokeeseen.”
Kurssilaisten kommentteja Patrikin opetuksesta
”Patrik opetti aina tosi selkeästi eikä liian ’matematiikka’ -kielellä. Hän vastasi aina kaikkiin kysymyksiin eikä tullut tunnetta, että oma kysymys olisi liian tyhmä tai helppo kysyttäväksi.”
”Jaksoi ihanasti selitää asiat uudestaan ja uudestaan aina hiukan eri sanoin tai tavalla, niin että kaikki varmasti ymmärsi asiat. Patrik myös pilkkoi asiat aina pieniksi palasiksi mikä todella autoi ymmärtämään asiat!”
”Patrik oli hyvin selkeä esimerkeissään, toi tarpeellisen esille kattavasti ja muisti aina kysyä, onko kaikki kärryillä. Patrikin rauhallisuus ja kärsivällisyys selittää asioita useaan kertaan oli todella mahtavaa.”
”Patrik osaa hommansa tosi hyvin. Osaa selitää vaikealtakin tuntuvia tilastoteorioita todella selkeästi ja kaikille sopivalla tavalla. Osaa ottaa erilaiset oppilaat huomion.”