Uutiset  •  29.06.2022

Tällainen oli DI-valintakoe keväällä 2022

DI-valintakoe uudistui merkittävästi vuonna 2019, jolloin erillisistä ainekokeista luovuttiin ja siirryttiin yhteen kokeeseen. Tutkimusmenetelmien lisäksi peruslaskujen osaaminen on edelleen korostetussa roolissa valintakokeessa, kun taas teorian ja nippelitietojen osaamista ei juurikaan ole DI-kokeessa viime vuosina haettu.

Kokonaisuudessaan tämän vuoden koe oli selvästi haastavampi kuin aiempina vuosina. Koe vaati paljon aineiston hallintaa sekä mekaanista osaamista ja oli todella herkkä huolimattomuusvirheille.

 

Matematiikan osuudessa vaadittiin huolellisuutta

DI-valintakokeen matematiikan osio oli tänä vuonna hyvin saman tyylinen kuin aiempina vuosina, mutta tehtävät olivat selvästi haastavampia. Matematiikan tehtävien maksimipistemäärä on 6p/kpl, jolloin kolmesta pakollisesta matematiikan tehtävästä oli mahdollista saada 18 pistettä, mikä olikin puolet koko kokeen pistemäärästä.

Tänä vuonna perusmekaanista osaamista sisältävät tehtävät olivat huomattavasti enemmän työtä vaativia kuin aiemmin. Ensimmäisen asteen yhtälöiden ratkaisuja ei enää kysytty ja joukossa oli jopa todella työläs eksponenttiyhtälö. Tämän tyylisiä tehtäviä treenattiin Eezy Valmennuskeskuksen DI-kurssimateriaalissa, joten tästä tuli kurssilaisille todellinen etulyöntiasema.

Tehtävä 2 oli geometrian tehtävä, mutta tehtävän b-kohtaan saatiin yhdistettyä lukujonot ja niiden summakaavat, mikä teki tehtävästä taas haastavamman kuin aiempien vuosien tehtävä. Tehtävä 3 taas sisälsi tuttuun tapaan derivaattaa ja integraalilaskentaa. Tehtävän a-kohta oli todella haastava yhdistetyn eksponenttifunktion derivaatta tehtävä. Tässä saikin olla todella tarkkana, sillä tehtävä oli todella altis huolimattomuusvirheille.

 

Kemian osuudessa oli hyötyä tutkimusmenetelmien osaamisesta

Kemian osalta uudistus tarkoitti kokeen supistumista kuudesta tehtävästä kahteen ja toi tältä osin helpotusta kokeeseen.

Ensimmäinen tehtävä olikin helppo ja nopea perustehtävä. Kohta 1 testasi orgaanisten yhdisteiden happo-emäsominaisuuksia ja näiden liittymistä liukoisuuteen. Kohdassa 2 oli Hessin lain lasku, jossa piti yhdistää kolme reaktiota ja laskea näiden entalpian muutosten avulla yhdistetyn reaktion entalpian muutos. Kohdassa 3 piti taas päätellä pKa-arvojen avulla vesiliuosten happamuus. Kohdan 4 lasku oli kaasujen yleisen tilanyhtälön käyttöä sisällään pitänyt rajoittavan reagenssin tehtävä, joka onnistui lukion perustaidoilla.

Tehtävä 2 oli sen sijaan yllättävän haastava: aineisto oli normaalia pidempi kaksisivuinen korkeakoulutasoinen teksti, jossa käsiteltiin kromatografisen analyysin perusteita ja tarkemmin etenkin ohutkerros- ja pylväskromatografiaa.

Lukiokemian uusi opetussuunnitelma korostaa voimakkaasti tutkimusmenetelmien osaamista ja näiden osuus on lisääntynyt niin lukiokirjoissa, lukion opetuksessa, kemian ylioppilaskokeessa ja eri kemian alojen pääsykokeissa. Nyt myös DI-koe oli ottanut trendistä kiinni. Tutkimusmenetelmät ovat vaikeita lukiokemian tasolla ymmärtää, ja niiden osaaminen vaatii monesti kattavaa hieman lukiotason ylittävää yhteenvetoa, mitä käytiin läpi esim. Eezy Valmennuskeskuksen kevään DI Online-kurssin kemian osiossa.

Hyvän pohjan DI-kemian osuuteen saa tulevanakin vuonna Eezy Valmennuskeskuksen DI Online-kurssilla, jossa käydään lävitse koko lukion kemia pääpiirteissään laskuesimerkkien avulla ja kaikkien DI-pääsykoetehtävien yksityiskohtaiset mallivastaukset vuosilta 2019-2022.

ILMOITTAUDU VALMENNUSKURSSILLE! Katso koko DI-valmennuskurssivalikoima täältä!

Eezy Valmennuskeskus on Suomen suurin ja tunnetuin lukioiden, yliopistojen ja AMK-valmennuskurssien järjestäjä. Jopa 98 % kurssilaisistamme suosittelisi meitä kaverilleen ja lisäksi sisäänpääsytilastomme ovat useilla aloilla markkinoiden parhaimmat. Vuosittain yli 2000 pyrkijää saavuttaa tavoittelemansa opiskelupaikan kurssiemme avulla! Kurssiemme tehokkuus perustuu ammattitaitoisiin opettajiin ja henkilökuntaan, joiden osaaminen on huippuluokkaa. Lue kurssilaistemme palautteita!