Reaaliaikaisen kurssiopetuksen yhteydessä on aina mahdollisuus esittää kysymyksiä opettajalle. Etäopetus koostuu seuraavista kokonaisuuksista (oppitunti á 45 min):
Pääsykoevalmistautumisen opiskelutekniikka (5 oppituntia)
Opiskelutekniikka ja -taidot muodostavat pohjan, jolle kaikki muu oppiminen perustuu. Kurssikerralla käydään läpi mistä tekijöistä onnistunut pääsykoevalmistautuminen muodostuu.
Tilastolliset menetelmät & looginen päättely (44 oppituntia)
Tilastollisten menetelmien perusteet pohjautuvat löyhästi lukion matematiikan pakollisiin ja syventäviin Tilastot ja todennäköisyys -moduulien sisältöihin. Opetuksen sisältö on kuitenkin suunniteltu erityisesti sen osaamisen pohjalta, jota edellytetään valintakokeessa mukana olevien hakukohteiden opintoihin sisältyvien tilastollisten aihepiirien ja ilmiöiden ymmärtämisessä.
Teorian lisäksi sisältöjä sovelletaan yleisimpiin tutkimusmenetelmiin, joita käytetään hakukohteisiin kuuluvien alojen tilastollisissa artikkeleissa. Kurssilla opit mm. keskeiset tunnusluvut, todennäköisyyslaskennan, tilastollisen merkitsevyyden sekä korrelaation sekä miten näitä käytetään tutkimuksessa.
Kurssikerroilla harjoitellaan myös monipuolisesti matemaattis-loogista päättelyä. Opetuksessa harjoitellaan monenlaisia tehtävätyyppejä, jotta saat ratkaisumalleja monien erilaisten tehtävien ratkaisuun ja loogisen päättelyn taidot kehittyvät monipuolisesti.
Aineisto- ja artikkelilukutekniikka (14 oppituntia)
Kurssikerroilla käsitellään artikkeliluku- ja muistiinpanotekniikkaa, katsaus- ja tutkimusartikkelien rakennetta sekä harjoitellaan suomen- ja englanninkielisten artikkelien käsittelyä. Samalla opit lukemaan erilaisia tekstejä, taulukoita ja tutkimustuloksia.
Vuoden 2025 ennakkomateriaalin opetusvideo + etä-kyselytunti (arvio 8 oppituntia)
Saat käyttöösi asiantuntevan opettajamme kuvaaman opetusvideon ennakkomateriaalista. Opetusvideon sisältö on sama kuin etäopetuksessa olisi, mutta voit seurata opetusta ilman katkaisevia taukoja. Ennakkomateriaalin opiskeluaika on hyvin rajattu, jolloin tehokas ajankäyttö korostuu. Etäopetuksen sijaan järkevin tapaa on tarjota käyttöön opetusvideo, jotta pystyt katsomaan videon sinulle sopivaan aikaan ja hyödyntämään opiskeluajan mahdollisimman tehokkaasti.
Opetusvideon katsomisen lisäksi voit halutessasi osallistua erilliselle kyselytunnille, jos sinulle jää opetusvideon jälkeen kysymyksiä aineiston sisällöstä. Et siis jää yksin kysymyksiesi kanssa, mutta pystyt hyödyntämään opiskeluajan maksimimaalisesti.