Kauppatiede  •  17.03.2018

Viikot 7 & 8: Omat vinkkini ajanhallintaan ;)

Nyt on Australiasta palailtu jälleen tänne Singaporen tukikohtaan. Viimeiset kaksi viikkoa menivätkin koulutöiden parissa työskennellessä ja useita raportteja kirjoitellessa. Välillä hommia on paljon ja silloin ajanhallinta nousee arvoon arvaamattomaan. Mitä siis tehdä kun tuntuu että hommia on paljon?

1. Aikatauluta

Olen itse hoitanut täällä Singaporessa ollessani aikataulutuksen excelillä. Kyllä excelillä en kalenterilla. Kun palautuksia tuntuu olevan paljon, antaa se mukavasti värikoodauksen avulla kokonaiskuvan siitä, miten kiireellistä tulee minäkin hetkenä olemaan. Järjestäen kurssini yläpalkkiin ja sitten lisään kaikki tarvittavat palautukset päivämäärien kohdalle kyseisen kurssin alle. Tämä auttaa mukavasti muistamaan ja aikatauluttamaan kaikki palautukseni. Samaa metodia voi hyödyntää hyvin myös pääsykokeisiin lukiessa luomalla tätä varten esimerkiksi oman tavoite excelin. Tähän voi sitten värikoodeilla merkitä, miten omissa tavoitteissaan etenee. Excelin luominen voi lisätä motivaatiota ja auttaa jaksamaan niinä hieman vaikeampina hetkinä, joita kaikilla luonnollisesti on 😉


Excel on kaveri ja värikoodauksella pääsee hyvin käsiksi siihen, onko vapaata joinain tiettyinä päivinä ja miten kiireistä tulee olemaan.

2. Pureskele, älä niele kokonaisena

Omista palautuksistani ei nykyisin lähes mikään tule valmiiksi kerta istumalla. Näin ei myöskään käynnyt pääsykoelukemisessani silloin aikanaan ;). Tämän tosiasian myötä on hyvä vain hyväksyä, että töille on varattava aikaa monesta kohtaa ja jaettava ne useiden päivien kesken. Olen huomannut itselleni hyödylliseksi jakaa työt vaikka mielessäni ensin vaiheisiin.

Esimerkiksi:

  1. Lue tausta-aineisto
  2. Tee aineistosta muistiinpanot
  3. Kirjoita luonnos
  4. Kirjoita ensimmäinen versio
  5. Kirjoita paranneltu versio
  6. Hio ulkoasua.

Tämän jaottelun jälkeen hahmottelen, miten paljon mikäkin vaihe vie aikaa, jotta saan etenemissuunnitelman valmiiksi. Samalla voin kätevästi verrata ja asetella työtä suhteessa muuhun aikatauluuni.  Tottakai välillä teen useamman vaiheen putkeen, mutta tällöinkin jopa pienempiin paloihin jakaminen antaa onnistumisen ja etenemisen tunteita, mitkä ovat tärkeitä palasia motivaation rakentamisessa.


On hyvä jakaa työ osiin eikä lähteä paahtamaan koko urakkaa kerralla läpi -https://www.mypostcard.com-

3. Tee limittäin

Olen huomannut käytännölliseksi, sen että vaihtaa työtä eri vaiheiden välissä. Usein uusien näkökulmien löytäminen on helpompaa pienen tauon jälkeen ja aivot ovat virittyneempiä ottamaan vastaan ja onkimaan tietoa. Samaa voi soveltaa pääsykokeisiin lukiessakin. Itse muistan, miten luin muutaman kappaleen ensin yhtä ainetta ja sitten toista. En siis edennyt kirja kerrallaan alusta loppuun. Tämä auttaa myöhemmin myös tiedon ulosannissa. Tietoa kun ei yleensä käytännön harjoituksissa tai työelämässä sovelleta kirjan järjestyksessä tai ainoastaan yhdestä kirjasta.

4. Omaa aikaa ei voi koskaan korostaa liikaa


Oma aika on tärkeää ja toisinaan voi sitten nauttia vaikka frozen jogurtista 🙂

Mainitsen aina oman ajan tarpeesta ja välttämättömyydestä teksteissäni. Mielestäni on aiheellista tuoda se tässä kohtaa myös esille. Kaikilla on oma tasapainonsa työskentelyn ja vapaa-ajan välillä. Lopulta pitkienkin töiden lopputulos on työmäärän summa, MUTTA myös tehokkuus näyttelee yhtä merkittävää osaa tässä lopputuloksessa. Yleensä työmäärää ymmärretään painotta, mutta tehokkuutta ei niinkään. Olen huomannut, että itselleni sopii selvästi paremmin, kun otan välillä kokonaan omaa aikaa työskentelystä ja sitten palaan virkeämmillä avoilla jälleen työskentelyn pariin ollen huomattavasti tehokkaampi, kuin esimerkiksi yrittäessä vain runnoa jonkin työn alusta loppuun.

-Jyri-

Jyri