Kauppatiede  •  25.01.2018

Viikot 1&2: Opiskelukulttuuri Singaporessa

Hei Kaikille!

Nyt alkaa toinen varsinainen opiskeluviikko täällä Singaporessa lähestyä loppuaan. Jo näin aikaisessa vaiheessa on muutama merkittävä ero pistänyt silmääni opiskelukulttuurissa. Tässä kirjoituksessani avaan hieman eroja opiskelukulttuurissa, jotka ovat ensimmäisen kahden viikon aikana pistäneet silmääni. Ja tosiaan nämä Viikot 1 ja 2 tulevat nyt niputettuna, sillä minulla oli ”ylimääräisiä” kiireitä edellisellä viikolla, kun kurssivalinnoissa riitti työmaata. Nyt sitten odotan vielä vahvistusta yhden kurssini osalta, jotta paikallinen opintotoimisto antaisi minulle oikeuden osallistua sille, Toivottavasti nämäkin palaset loksahtavat kohdilleen viimeistään ensi viikon puolella.

Tässä nyt opiskelukulttuuriin liittyviä eroja. Ennemminkin mieleentulo järjestyksessä kuin minkään prioriteetin mukaan 🙂

1. Osallistuminen mukana kaikessa opetuksessa

Ensimmäisenä erona olen huomannut että osallistuminen ”tunneille” on huomattavasti suurempi osa opiskelua Singaporessa kuin Suomessa. Tämä näkyy monella tavalla ja siihen rohkaistaan ja tuetaan. Alla muutama esimerkki:

Siinä missä Suomessa Arvostelu koostuu n. 50% palautettavista raporteista ja kurssitöistä ja 50% lopputentissä, niin täällä tyypillinen tapa on että tunti osallistuminen muodostaa 25-35% lopullisesta arvosanasta. Ja tämä tuntiosallistuminen ei tarkoita pelkkää läsnäoloa, vaan kykyä tuoda omia ajatuksia keskusteluun, joita tunnilla käydään.

Suomessa on paljon massaluentoja joihin osallistuu 50-300 ihmistä, kun taas täällä suuri osa opetuksesta tapahtuu pienryhmissä, joiden koko vaihtelee 30-15 ihmistä. Minun viidestä kurssistani ei esimerkiksi yhdelläkään ole yli 40 opiskelijaa.

Singaporessa myös opetuksen sisältö tukee osallistumista. Oletuksena on että valmistaudut luentoihin esimerkiksi case kysymysten kautta ja pyrit täten antamaan oman panoksesi keskusteluihin. Suomessa usein törmää siihen, että professori luennoi muutaman tunnin, jonka jälkeen pakataan kamat ja mennään kotiin tai seuraavalle luennolle.Kukaan ei edes kehtaa kysellä mitään.


Kevennyksenä väliin kuva Marina Bayn Valo ja Vesishowsta

2. Joillakin kursseilla oletetaan oppikirjan hankkimista

Suomessa usein oppikirjat ovat turhia (täysin oma mielipiteeni) ja tarvittava materiaali tarjotaan tai se löytyy netistä. Täällä muutamilla kursseilla asia on kuitenkin toisin. Luentokalvot ovat kyllä varsin päteviä mielestäni korvaamaan kirjan myös täälläkin, mutta professori saattaa käyttää case- ja tuntiharjoituksina tehtäviä oppikirjasta, ilman että niitä tarjotaan oppimisympäristössä. Tähän en ole Suomessa ainakaan toistaiseksi vielä törmännyt kursseillani.

3. Ehkä jotain samaakin?

Suomessa joskus tuntui, että opintotoimisto pitää viimeistä päätäntä valtaa aivan hassulta tuntuvissa asioissa, kuten tentteihin osallistumisesta. Oli tilanteita joissa, opiskelija ei ollut muistanut ilmoittautua kurssin tenttiin ajoissa ja vaikka jälkikäteen ilmoittautuminen olisi professorille ollut täysin OK, niin ei opintotoimisto sitä hyväksynyt. Noh miten sitten täällä? Olen nyt 2 viikkoa pyrkinyt saamaan sopivia kursseja. Tämä sisältää kolme käyntiä opintotoimistolla. Kerran sain jonottaa jopa kaksi tuntia. Tuntuu erittäin oudolta näin opiskelijan näkökulmasta, että joillakin kursseilla olisi professorin mielestä täysin ok osallistua, niin ei silti näille kursseille opinto-oikeutta saa, koska jokin järjestelmä näyttää niiden olevan täynnä. Tässä on ehkä opintotoimiston valta viety liian pitkälle ja he itse ovat hairahtaneet liikaa luottamaan tekniikkaan käytännön järjen sijaan. Erilaisten tietokone ohjelmien tulisi olla tukemassa meitä, ei asettamassa ehtoja. Meidän tulisi itse asettaa ehdot ja niiden tulisi auttaa näiden ehtojen mukaan. Ei toisin päin!


Joskus tuntuu että asioita hoidetaan noh…mielenkiintoisella tavalla. Copyrights:bensbitterblog.com

Tässä lyhyelti ensimmäisten viikkojen aikana huomaaviani erilaisuuksia opiskeluihin liittyen. Tiivistettynä on kokemus pienistä kurssienvalintaan liittyvistä vaikeuksista huolimatta erittäin positiivinen. Nautin erittäin paljon osallistavasta opetustyylistä. Mielestäni se antaa huomattavasti enemmän osallistujille, kuin pelkkä opettajan monologi. Siksi rohkaisen myös kaikkia teitä, jotka kursseilla parasta aikaa käyvät esittämään kysymyksiä opetuskerroilla mahdollisimman paljon. Aina joku hautoo samoja kysymyksiä ja parhaimmillaan kysymysten myötä syntyy keskustelua, joka tukee oppimistanne. Tämä ylimääräinen, mutta ilmainen oppiminen voi lopulta olla erottava tekijä joka auttaa teidät sisään haluamaanne kouluun. Älkää siis olko Suomalaisia ja väännelkö itseänne tuolissa, vaan avatkaa suunne ja takaan että lopputulos voi joskus yllättää! ?

Paljon muutakin kuin opiskeluja on tietenkin ehditty tässä kolmen viikon aikana tekemään. Huvipuistossa(Universal Studios) ja Eläintarhassa(Singapore Zoo) on vietetty molemmissa päivä. Näistä kokemuksista seuraavissa kirjoituksissa. Ruuasta myös lupasin kirjoitella, joten siitä tulossa myös ”extra” kirjoitus jossain vaiheessa!

-Jyri-

Jyri