Kasvatustiede ja opettajankoulutus  •  30.11.2020

My week

Heippa! Olen nyt siirtynyt harjoittelussani yläkouluosuuteen. Ajattelin, että viime kertaisen My day:n lisäksi olisi kiva kuvata laajemmin harjoittelun koostumista ja kuinka muut opintojutut kulkee mukana, vaikka pääpaino tällä hetkellä onkin harjoittelussa. Kirjasinkin viikon ajan ylös opintojuttujani!

MAANANTAI

Aamun aloitin harjoittelemalla pedagogisten asiakirjojen täyttämistä. Etäharjoittelussa korvaamme osan pidettävistä tunneista erilaisilla tuotoksilla ja pedagogisen arvion sekä oppimissuunnitelman tekeminen on näistä ensimmäinen. Olemme saaneet ohjaavalta opettajalta keksityn oppilaskuvauksen, jonka pohjalta kirjaamme Opetushallituksen pedagogisten asiakirjojen mallilomakkeisiin ehdotuksemme yleisestä tuesta tehostettuun tukeen siirtymiseen ja tarkemman oppimissuunnitelman oppilaalle. Tehtävän tehtyämme saamme siitä palautetta ohjaavalta opettajaltamme. Vaikka mieluusti pitäisin oppitunteja oppilaille, niin myös tämä korvaava tehtävä on mieluinen, sillä emme ole opinnoissa paljoakaan harjoitelleet pedagogisten asiakirjojen täyttämistä. Iltapäivästä seurasimme muutaman oppitunnin verran koko ryhmän tunteja: ensimmäisellä tunnilla oli Perttu Pölösen luento ja toisella tunnilla seurasimme 8. luokan ruotsin tuntia. Seuraamalla pienryhmäopetuksen lisäksi koko ryhmän tunteja saamme kuvaa esimerkiksi siitä, kuinka välillä pienryhmässä opiskelevat oppilaat käyttäytyvät ja suoriutuvat isossa ryhmässä.

TIISTAI

Aamusta osallistuin pedagogisen tuen ryhmään, jossa keskusteltiin moniammatillisesti kokonaisen luokan oppimiseen ja opetukseen liittyvistä asioista. Aiheita pedagogisen tuen ryhmässä voivat olla esimerkiksi luokan yleinen ilmapiiri, paljonko luokalla on tehostetun tai erityisen tuen piirissä olevia henkilöitä, kiusaaminen yms. Iltapäivällä oli myös yksi seurattava tunti. Kyseessä oli matematiikka 7.luokkalaisille, jossa erityisopettaja opetti pienryhmää. Harjoittelun jälkeen työstin Matemaattiset oppimisvaikeudet -kurssiin liittyvää esseetä, joka korvaa tentin. Muistelin, että olen tainnut tehdä yliopistoaikanani vain 2 perinteistä tenttiä ja 2 Moodle -tenttiä, sillä muuten olemme korvanneet tentin essein tai esimerkiksi ryhmätöin.

KESKIVIIKKO

Vietin oikeastaan koko keskiviikon kaverini kanssa opiskellen Tiedekulmassa. Kun lähiopetusta yliopistolla ei ole, niin kaverin kanssa vietetyt opiskelutreffit piristävät todella kovasti! Työstin lähinnä esseetä ja sainkin sen oikeastaan valmiiksi. Loppuviikosta täytyy enää hioa lähdeviitteet kuntoon. Tai en tiedä voiko sanoa ”enää”, sillä lähteiden merkitseminen on mielestäni melko työläs homma. Suosittelen merkitsemään lähteet oikein aina samalla, kun kirjoittaa! Itselläni ajatus siitä, mitä olin kirjoittamassa katkeaa helposti, jos alan kiinnittämään liikaa huomiota lähdeviitteiden oikeellisuuteen. Kirjoittamisen sujuvuuden vuoksi merkitsenkin kirjoittaessani lähdeviitteet ns. suunnilleen ja kirjoitusprosessin jälkeen tarkistan kaikki lähdeviitteet ja luon lähdeluettelon. Esseen lisäksi tein tehtäviä liittyen unen, ravinnon ja liikunnan merkityksestä oppimiselle. Ne ovat osa Kohti parempaa oppimista -kurssia, jonka otin piristämään syksyä. Kurssilla tehdään monipuolisia harjoituksia hyvinvointiin ja oppimiseen liittyen.

TORSTAI

Aamusta meillä oli harjoitteluun liittyvä reflektiokeskustelu harjoitteluparin/-ryhmän ja yliopiston puolisen harjoitteluohjaajan kanssa. Keskustelussa kävimme vapaamuotoisesti kuulumisia läpi ja ohjaajan esittämien kysymysten avulla pohdittiin harjoittelua kokonaisuudessaan. Pohdimme esimerkiksi sitä, millaisen kuvan olemme erityisopettajan työstä saaneet ja millaisia eroja työssä on ala- ja yläkoulussa. Toisaalta pohdimme tulevaisuuden työkenttiämme ja haaveitamme sekä omia vahvuuksia/kehittämiskohtia opettajana. Myöhemmin kirjoitamme osittain näistä samoista teemoista loppuraportin harjoittelusta ja voisin silloin myös tänne blogiin päivitellä aiheesta enemmän! Loppukeskustelun jälkeen seurasimme yhden oppitunnin, jossa erityisopettaja teki englanninkoetta oppilaan kanssa. Iltapäivällä meillä oli vielä Zoom- tapaaminen kaikkien niiden erityispedagogiikan opiskelijoiden kanssa, jotka nyt suorittavat perusopetuksen harjoittelua. Vaihdoimme kokemuksia ja ajatuksia osittain samoista aiheista kuin aamun reflektiokeskustelussa.

PERJANTAI

Harjoittelun viimeiset seurattavat tunnit! Seurasimme pienryhmätunteja, jossa toisessa kerrattiin matematiikan kokeeseen ja toisella tunnilla oppilaat tekivät äidinkielen parikoetta. Ensi viikolla sitten ensimmäiset itseni pitämät oppitunnit yläkoulun puolella. Jännää! Oppituntien jälkeen viimeistelin ja palautin Matematiikan oppimisvaikeudet -esseen.

LAUANTAI & SUNNUNTAI

Pitkästä aikaa oli viikonloppu, kun pidin opinnoista oikeastaan kokonaan vapaata. Ainoa asia, mitä opintoihin liittyen tein, oli ryhmäkeskusteluun osallistuminen Kohti parempaa oppimista -kurssiin liittyen. Teki niin hyvää pitää pieni tauko opinnoista ja ehdin tehdä paljon muita itseäni kiinnostavia asioita: leivoin kakkuja sekä karjalanpiirakoita, lenkkeilin sekä vietin aikaa läheisteni kanssa. Nyt jaksaa vielä 2 viikkoa ennen joululomaa keskittyä opintoihin ja ennen kaikkea harjoittelun viimeisiin päiviin!

 

Mukavaa viikonalkua sinne!

-Anni

Anni U

Olen 22-vuotias Tuusulan Kellokoskelta lähtöisin oleva erityispedagogiikan opiskelija. Opiskelen tällä hetkellä toista vuotta Helsingin yliopistossa tavoitteenani päätyä laaja-alaiseksi erityisopettajaksi. Opintojen ohella teen sijaisuuksia kouluille sekä kokkailen ja harrastan liikuntaa. Blogipostauksissani kerron esimerkiksi opinnoistani, omasta hakuajastani sekä annan vinkkejä opiskeluun!

Toivottavasti postaukseni inspiroivat ja antavat kuvaa siitä, millaista erityispedagogiikan opiskelu voi olla! Instagramista minut löytää nimellä @annierkka.