Kauppatiede  •  02.01.2018

Kaikkea muuta kuin puuduttavia kursseja, 3+1 syytä!

Yliopistossa opiskelu on vain puuduttavilla luennoilla istumista ja kuivien tieteellisten tekstien lukemista… Ei sentään! Ensimmäisen syksyn kauppiksessa opiskelleena osaan kertoa, millaisia kurssit ovat opintojen alkuvaiheessa. Millaiset luennoitsijat, luennot ja suoritustavat? Lopussa esimerkkinä kuvaus käymästäni johtamisen kurssista!

Yliopistossa pitää myös jonkin verran tykätä kirjoitamisesta, sillä esseet voivat olla osa kurssisuoritusta.

1. Vaihtuvia luennoitsijoita ja yritysvierailijoita

Esimerkiksi markkinoinnin peruskurssilla oli joka kerta eri luennoitsija. Koska kurssi oli vain pintaraapaisu tulevaan, käytiin kullakin luennolla perusasioita läpi tietystä aihepiiristä. Mielenkiintoisen tästä teki se, että luennon piti aina se luennoitsija, joka samaisesta aiheesta piti kurssejakin! Esimerkiksi kuluttajakäyttäytymisen luennolla innostuin niin, että haluan ehdottomasti saman luennoitsijan vetämälle kurssille, joka pureutuu syvemmälle kuluttajakäyttäytymisen syövereihin. Luennoitsijat totta tosiaan osaavat asiansa, sillä he opettavat niitä asioita, joihin ovat erikoistuneet.

Yliopiston luennoitsijoiden lisäksi yrityksistä käy vierailijoita kertomassa niin omia uratarinoitaan kuin yrityksen menestyskertomuksia. Kaikkea muuta kuin puuduttavaa!

2. Luennot paikan päällä tai videolta

Monilla kursseilla ainakin aluksi on tosiaan massaluentoja suhteellisen suurissa luentosaleissa. Paikan päälle luentosaliin kuuntelemaan meneminen on oma suosikkitapani, sillä siten asiat eivät kasaudu niin herkästi, keskustelua on mukavampi seurata ja omia kysymyksiä voi esittää. Kuitenkin monet luennot ovat katsottavissa jälkikäteen myös netistä, mikä tuo joustoa aikatauluun, helpottaa kiirettä ruuhkaisina päivinä ja antaa mahdollisuuden kerrata asioita myöhemmin katsomalla luentoa uudestaan. Kuitenkaan esimerkiksi kielten kursseja tai sellaisia luentoja, jotka perustuvat keskusteluun ja pohdiskeluun, ei ole mielekästä videoida, vaan paikalle on mentävä, jos jotain haluaa kurssista hyötyä. Tällaisilla kursseilla on usein läsnäolopakko.

Luentoja voi toisinaan jäädä katsomaan kotisohvalle, sillä jotkin kurssit videoidaan!

Luentoja voi toisinaan jäädä katsomaan kotisohvalle, sillä jotkin kurssit videoidaan!

3. Demoja, esseitä… Vaihtelevia suoritustapoja!

Kaikki kurssit eivät koostu vain luennoista ja tentistä. Monilla kursseilla on myös muita oppimista tukevia tehtäviä, joiden suorittaminen vaikuttaa olennaisesti kurssin arvosanaan. Esimerkiksi matematiikkaa oppii laskemalla, joten tehdyistä harjoitustehtävistä on saanut lisäpisteitä kokeeseen. Oppiminen ei siten jää vain massaluentojen ja itsenäisen opiskelun varaan, vaan ohjaukset, demot ja harjoituskerrat pienemmissä ryhmissä ovat käytännössä oppimista varten – tehtävät selkeytyvät opettajan avulla tai ryhmässä pohdiskellen. Itse olen huomannut, että vaadittujen oppimispäiväkirjojen tai esseiden myötä olen oppinut parhaiten.

+ Esimerkkikurssi: Johtamisen perusteet

Syksyllä käymäni Johtamisen perusteet -kurssi on hyvä esimerkki siitä, ettei yliopistossa opiskelu ole vain luennoilla nuokkumista. Luennoista oli tehty aikataulu, johon oli merkitty kirjan sivut, joita suositeltiin luettavaksi ennen luentoa. Myös oppimisympäristöön oli julkaistu luennon diat etukäteen tutustuttaviksi, jotta luennolla olisi helpompaa seurata. Luennoitsija painottikin, että hän haluaa hyödyntää tapaamiskerrat pohdiskeluun ja yhdessä keskusteluun. Muutaman kerran kurssilla kävi myös inspiroivia vierailijaluennoitsijoita yrityksistä.

Kurssin loppupuolella oli useamman tunnin demokerta, jota varten tuli palauttaa kirjallinen ennakkotehtävä. Demokerralla kävimme läpi tehtäviä, kertasimme kurssin aihepiirejä ja keskustelimme ryhmissä. Demokerta pidettiin pienessä luokkahuoneessa pienellä porukalla suuren luentosalin sijaan, mikä laski kynnystä osallistua keskusteluun. Tämän jälkeen yhdessä ryhmän kanssa palautimme laajemman esseen, jossa ratkaisimme todentuntuisen casen yritysmaailmasta. Kaiken tämän jälkeen tuskin tarvitsi tenttiin enää kerratakaan! Luin kuitenkin vielä tentaattorin vinkit ja tein harjoituskokeen oppimisympäristössä. Tentti oli monivalintaa ja tuntui yllättävän helpolta – olihan siihen valmistauduttu monin eri tavoin!

Haluatko lukea lisää?

Jos opiskelu kauppiksessa kuulosti sinun jutultasi, voit lukea lisää syitä täältä: Miksi kauppatieteet ovat hyvä valinta sinullekin? 5 syytä!

Millaiset olivat ajatukseni syksyn alussa, kun kaikki jännittävä oli vielä edessä? Lukaise tästä: Fuksin elämää, ei sen enempää! Millaista on arki ja juhla kauppakorkeakoulussa?

Opiskeluterveisin

Siiri

Siiri