Uutiset  •  30.10.2020

Tällainen oli syksyn 2020 AMK-valintakoe

Syksyn AMK-valintakokeet ovat nyt ohi!

Tällä viikolla pidetty AMK-valintakoe oli hyvin samankaltainen kuin tämän vuoden keväänäkin. Jokaisessa osiossa oli noin 20 tehtävää. Tärkeintä oli osata poimia itselleen helpoimmat tehtävät ja lähteä niistä liikkeelle, jotta heti alkuun sai kasvatettua itsevarmuutta siihen, että osaa ne tehtävät. Esimerkiksi päätöksentekotaitojen ensimmäinen tehtävä oli suhteellisen työläs, jolloin siihen tuli helposti käytettyä liikaa aikaa.

 

Millaisia tehtäviä eri osioissa oli?

Päätöksentekotaidot:

  • Ensimmäisessä tehtävässä annettiin neljän hengen laajat taustatiedot ja niiden perusteella piti valita, mikä annetuista kahdeksasta eri vaihtoehdosta heidän kannattaisi ottaa. Tehtävässä joutui pohtimaan, mitkä kriteerit olivat pakollisia ja mistä voisi joustaa.
  • Osiossa oli monia tehtäviä, joissa piti asettaa eri asioita oikeaan järjestykseen tai pohtia esimerkiksi, kuka on vanhin. Eli niin sanottuja järjestelytehtäviä oli useita.
  • Lisäksi yhdessä tehtävässä piti selvittää, millaisilla taustatiedoilla tehtävän pystyi selvittämään. Riittikö tieto 1, tieto 2, tarvittiinko molemmat tiedot vai eikö lähtötiedoilla saanut tehtävää ollenkaan ratkaistua.

Matemaattiset taidot:

  • Tässä osiossa oli aika lailla niitä tehtäviä, mitä ammattikorkeakouluun.fi -sivuilla oli kerrottukin. Oli yksikkömuunnoksia, prosenttilaskuja, ensimmäisen asteen yhtälöitä jne.

Matemaattis-luonnontieteelliset taidot:

  • Matematiikan tehtävissä piti osata soveltaa mm. ympyrän pinta-alan ja kolmion pinta-alan laskemista erimuotoisten pinta-alojen laskemiseen. Lisäksi oli toisen asteen yhtälöitä ja oikeaan kaavaan sijoittamista.
  • Fysiikan tehtävissä oli mm. painetehtäviä, voimatehtäviä sekä sinkkitehtävä, jossa piti selvittää, riittääkö energia liikuttamaan kappaletta. Näissä tehtävissä oli tärkeää osata lisätä oikeat arvot kaavaan ja pyöritellä kaavat auki.

Eettiset taidot:

  • Kaikissa tehtävissä ei ollut ollenkaan kehyskertomusta, vain väittämiä.
  • Tärkeätä oli pysyä annetussa tiedossa. Esimerkiksi lause ”Pekka ei jaksa täyttää tiskikonetta” ei ole eettinen, vaikka monen mielestä se hyvin voisi ollakin.

Englannin kieli:

  • Osion tehtävät olivat erittäin haastavia. Oli vaikeaa tutkimussanastoa, sosiaalisen median tutkimusta, lääketieteellistä sanastoa…
  • Joissakin tehtävissä etsittiin synonyymejä.

Opetuskieli:

  • Tässä osiossa oli tieteellisiä artikkeleita, esimerkiksi opetusalalta.
  • Tehtävissä piti mm. määritellä käsitteitä tai järjestellä lauseita.

Kokonaisuudessaan kokeessa ei mitään mullistavaa tullut vastaan, vaan taso oli aiempien AMK-kokeiden mukainen. Osa tehtävistä oli helpompia ja osa hyvinkin vaikeita. Menestymisen kannalta tärkeää on huolellinen ja riittävä valmistautuminen. Etukäteen harjoitteleminen parantaa merkittävästi koesuoritusta.

Parhaiten valmistaudut Valmennuskeskuksen AMK-valmennuskursseilla, joissa hiot osaamisesi huippuunsa ammattitaitoisten opettajien opastuksella sekä opit taktikoimaan ajankäyttöäsi kokeessa.

 

Eezy Valmennuskeskus on Suomen suurin ja tunnetuin lukioiden, yliopistojen ja AMK-valmennuskurssien järjestäjä. Jopa 98 % kurssilaisistamme suosittelisi meitä kaverilleen ja lisäksi sisäänpääsytilastomme ovat useilla aloilla markkinoiden parhaimmat. Kurssiemme tehokkuus perustuu ammattitaitoisiin opettajiin ja henkilökuntaan, joiden osaaminen on huippuluokkaa.