Kasvatustiede ja opettajankoulutus  •  31.03.2020

Vinkit soveltuvuuskokeeseen 2020

Tässä postauksessa jaan vinkkini opettajankoulutusohjelmien hakuun kuuluvaan soveltuvuuskokeeseen. Tämä postaus on jatkoa eilisestä postauksestani, joten kannattaa käydä lukemassa se ensin. Soveltuvuuskokeen käytännöistä löytyy myös hyvää tietoa täältä.

Soveltuvuuskoe, eli toisin sanoen haastattelu, on valintaprosessin toinen vaihe kaikille opettajakoulutuksiin (luokanopettaja, varhaiskasvatuksen opettaja, erityisopettaja ja erityisluokanopettaja, käsityöopettaja, kotitalousopettaja…) hakeville. Tänä vuonna soveltuvuuskokeeseen kutsutaan 60% yo-todistuksen ja 40% VAKAVA -kokeen perusteella. Mielestäni on hyvä, että opettajankoulutusohjelmiin kuuluu edelleen soveltuvuuskoe, sillä ei ole aivan yhdentekevää, millaisia ihmisiä opettajina työskentelee.

OMA KOKEMUKSENI SOVELTUVUUSKOKEESTA

Viime vuonna soveltuvuuskoe pidettiin kesäkuun alussa tavallisena arkipäivänä. Jouduin ottamaan kesätöistäni vapaata soveltuvuuskokeen takia, joten heti mahdollisen kutsun tullessa kannattaa raivata kyseinen päivä tyhjäksi kalenterista. Tulokset soveltuvuukokeesta puolestaan tulivat samaan aikaan kuin kaikki muutkin opiskelijavalintojen tulokset, eli kesäkuun lopulla.

Soveltuvuuskoe on usein aikaisempina vuosina ollut ryhmähaastattelu, mutta yliopistoilla on ollut myös erilaisia menetelmiä (esimerkiksi Turun yliopistolla on ollut ainoana yliopistona erillinen luonnontieteellismatemaattinen testi itse haastattelun lisäksi). Kuitenkin viime vuonna uudistuksen myötä kaikkiin yliopistoihin tuli yhtenäinen OVET-ohjelma, jotta kaikilla opettajaksi hakevilla ympäri Suomen olisi samanlainen soveltuvuuskoe. Arviointi perustuu Moniulotteisen osaamisen prosessimalliin (MAP). Tutustu malliin tarkemmin täältä. Mielenkiintoisen väitöskirjatutkimuksen uudistuneesta soveltuvuuskokeesta löydät täältä.

Uudistuksen myötä ryhmähaastattelu poistettiin, ja siirryttiin yksilöhaastatteluun. Viime vuonna me kokelaat kiersimme luokkia, joita oli 5, jokaisessa eri haastattelija. Luokat olivat ikään kuin ”rasteja”, joissa testattiin eri osa-alueita (oletan että kustakin MAP-mallin mukaisesta osa-alueesta oli yksi tehtävä). Kaikilla rasteilla oli muutama minuutti aikaa (en muista tarkalleen, max 5min) ratkoa jokin haastattelijan antava tehtävä. Tehtävät olivat hyvin käytännönläheisiä ja liittyivät opettajan työhön, esimerkiksi muistan meillä aiheina olleen mm. lukemaan opettaminen sekä luokassa ilmenevään erilaisuuteen suhtautuminen. Omat ratkaisutavat piti myös perustella. Haastattelija ei sanonut mitään muuta kuin tehtävänannon, mutta kirjoitti kyllä muistiinpanoja. Mielestäni soveltuvuuskoe muistutti jonkin verran tilanteena kahdenkeskisiä työhaastatteluja, joissa olen ollut. Kuitenkaan minulta ei kysytty kertaakaan ”Miksi juuri sinut pitäisi valita?”-tyyppisiä kysymyksiä, sillä kaikki kysymykset liittyivät käytännön pulmiin.

Viime vuonna me kokelaat olimme ikään kuin ”koekaniineja”, sillä emme tienneet mitä odottaa. Tilanteesta huolimatta koen kuitenkin saaneeni soveltuvuuskokeeseen erittäin hyvät antimet valmennuskurssilta, vaikka toki kurssin järjestäjätkään eivät kokonaan tienneet mihin meitä valmensivat. Kaikesta uudistumisesta sekä soveltuvuuskoepäivänä nousseesta kuumeestani huolimatta pääsin soveltuvuuskokeesta läpi. Siksi voin lämpimästi suositella soveltuvuuskokeesen valmistautumiseen Valmennuskeskuksen kurssia.

VINKIT SOVELTUVUUSKOKEESEEN

  1. Tunne itsesi. Vaikka kerroin, ettei haastateltavilta kysytty viime vuonna suoranaisia henkilökohtaisia kysymyksiä, on varmasti kannattavaa ennen soveltuvuuskoetta pohtia omaa persoonaa sekä omia motiiveita opettajaksi pyrkimiselle. Kuka sinä olet? Millainen olet luonteeltasi? Mitkä ovat vahvuutesi ja heikkoutesi? Mitä annettavaa sinulla on tälle alalle? Muun muassa tämänkaltaiseen itsereflektointiin saimme hyviä vinkkejä valmennuskurssilla.
  2. Helpota soveltuvuuskoeaamusi valmisteluja. Soveltuvuuskoepäivän ympäriltä kannattaa poistaa kaikki ylimääräinen stressi niin aikaisessa vaiheessa kuin mahdollista: ottaa päivä vapaaksi, selvittää missä oma haastattelupaikka sijaitsee, suunnitella päivän aikataulu yms. Turussa soveltuvuuskoe järjestettiin viime vuonna Turun Normaalikoululla, joten varasin matkaan aikaa runsaasti, sillä paikka oli minulle vieras. Olin koululla varmaan tuntia ennen oman kokeeni alkua, mutta se oli ehdottomasti parempi kuin viime tingassa saapuminen. Olin myös helpottanut aamuni valmisteluja jo valitsemalla vaatteeni etukäteen.
  3. Pidä pää kylmänä! Soveltuvuuskoetilanne on jokaiselle jännittävä. Jos jokin haastattelijan esittämä kysymys tuntuu sinusta kummalliselta ja vaikealta, todennäköisesti muutkin hakijat kokevat sen samoin. Vastaat kysymykseen sen, mitä osaat ja tiedät, ja mikäli lisäkysymyksiä ei tule eikä sinulla ole täydennettävää vastaukseesi, on parempi istua hiljaa kuin alkaa keksiä asiaa tyhjästä. Ainoa keino onnistua on olla oma itsesi, sillä sitä kautta teet varmasti parhaasi! 🙂

Toivon suuresti, että jakamistani vinkeistä on ollut apua kasvatusalalle hakeville ja miksei muillekin. Pysykää terveinä!

-Katri

Katri H

Olen Katri, neljännen vuoden erityispedagogiikan opiskelija Turun yliopistosta. Opiskelujen ohessa toimin lasten kerho-ohjaajana sekä harrastan partiota ja liikuntaa. Toivon, että saat kirjoituksistani inspiraatiota, vinkkejä tai ainakin hyvää mieltä!