Kauppatiede  •  30.03.2018

Viikko 9: Vierailijaluennot osana oppimista

Vierailijaluennot ovat jo kotipuolen opiskelusta tuttuja ja selvästikkin täällä Singaporessa ei siihen tehdä poikkeusta. Viime viikolla sain osallistua kahteen erittäin mielenkiintoiseen vierailijaluentoon. Näin jälleen kaksi erilaista tapaa opettaa ja käydä läpi asioita maailman johtavilta businesvaikuttajilta.

Mikä ihmeen vierailijaluento?

Vierailijaluennon idea lyhykäisyydessään on, että kurssilla normaalisti luennoiva professori kutsuu nimenmukaisesti vierailijan pitämään luennon puolestaan. Usein tämä henkilö on jonkin suuren yrityksen edustaja esimerkiksi toimitusjohtaja, markkinointipäällikkö ym. Tämä riippuu kurssin aiheesta ja sisällösta, kuin myös vierailijaluennon suunnitellusta funktiosta kurssilla. Joskus vieraileva luennoitsija voi olla myös toinen professori tai vaikka valtion edustaja. Minulla oli ilo olla viime viikolla kuuntelemassa kahta mielenkiintoista vierailijaluennoitsijaa.

Yves Pigneur – Businesajattelija #7

Yves Pigneur on belgialainen ja alkuperäiseltään koulutukseltaan tietokone-insinööri, mutta on myöhemmin siirtynyt kehittämään liiketoiminnan-ajattelumalleja. Näiden mallien avulla aloittavat tai jo olemassa olevat yritykset voivat parantaa liiketoimintamallejaan ja täten yrityksen menestystä. Hän on tunnustettu maailmanlaajuisesti mm. Business Model Canvas-mallinsa vuoksi ja tämän onkin osa syynä, miksi hän on listattu maailman 7. merkittävämmäksi businessajattelijaksi. Sain olla kuuntelemassa hänen luentoaan, jossa hän selitti tarkemmin ja ennen kaikkea opetti Business Model Canvas:in käyttöä. Tämä oli osa Service Operations Management-kurssiamme, jossa yksi osa on opetella palveluyrityksen suunnittelua.

Hänen tapansa opettaa oli erittäin mielenkiintoinen ja tehokas. Lähestulkoon koko ajan saimme itse osallistua lyhyiden tehtävien muodossa, joiden jälkeen keskusteltiin tehtävien opeista. Tehtävillä en tarkoita normaaleja kynä-paperi tehtäviä, vaan hän toi paljon itse materiaalia, jonka avulla mm. visualisoimme Applen Business Model Canvasia ja muuntelimme sitä sitten opetusten perusteella. Mielestäni hänen osallistavasta tavastataan opettaa voisi moni ottaa mallia. Itse en ainakaan katsomalla opi niin hyvin kuin tällä tavoin todellisesti osallistuessani luentoon.

Marina Bay Sands:in markkinointipäällikkö

Toinen vierailijaluennoitsija oli Marina Bay Sands Singapore-hotelliketjun markkinointipäällikkö. Hänen esityksensä piti alunperin olla melko tavallinen powerpointesitys, mutta ollessaan niin kiireinen ettei hän ehtinyt kalvoja esitystä varten tuli siitä hieman erilainen. Vaikutus oli mielestäni ainoastaan positiivinen, sillä esitys oli erittäin luonnollinen ja hän kävi erittäin kattavasti asioita läpi. Yleisö oli myös interaktiivinen ja kyseli paljon kysymyksiä, johdatellen täten aina seuraavaan aiheeseen. Hän puhui meille tuon maailmalla tunnetun hotellin tulevista innovaatioista ja siitä miten he parhaillaan panostavat asiakasdatan hyödyntämiseen myös markkinoinnissa.

Hänen esityksestään jäi yksi erittäin mielenkiintoinen opetus mieleen. Eräs oppilas kysyi, että miten he aikovat jatkossa vastata siihen, kun asiakkaat kokevat Infinity-kattoaltaan olevan ruuhkainen? Hän vastasi, että koska hänen on mahdoton muuttaa kattoaltaan kokoa, pyrkivät he panostamaan extraa muilla osa-alueilla parantaakseen kokonaiskokemusta. Esimerkiksi, jos asiakas tilaa ruokaa altaalla ei se saa tuntua ruuhkaiselta, jottei tämä tunne jää pääkokemukseksi. Hän tiivisti oppinsa ”Jos on jokin rajoite jota et voi muuttaa, niin pyri kompensoimaan sitä muilla osa-alueilla paikataksesi tämän.” Mielestäni oppi on melko hyvä, kun vain muistaa olla tarkkana että nämä muut asiat todella parantavat kokonaiskokemusta. Tämä ei aina sitten olekkaan niin helppoa.

Tällaisia kuulumisia tällä kertaa Singaporesta. Viikko jatkuukin muutaman ryhmäesityksen viimeistelyllyä ja nyt onkin enää kolme viikkoa jäljellä opiskeluja. Opiskelujen jälkeen on toki luvassa pitkä kolmen viikon mittainen reissu ja toivottavassti saan sieltäkin jotain kuulumisia kirjoiteltua. Kyllä aika menee pikajunan vauhdilla ja tässä sitä ollaan kyydissä vain ihmettelevinä matkustajina 😉

-Jyri-

Jyri