Lääketiede  •  20.05.2022

My week lääkiksessä

Näin viimeisenä kokonaisena kouluviikkona, ajattelin tulla vähän kertomaan yleisesti lääkiksen arjesta, ja siitä millaiselta viikko voi näyttää. Tämä jakso on ollut hieman erilainen kuin aiemmat jaksot sen osalta, että tässä jaksossa on ollut enemmän diagnostista pohdintaa ja erilaisia testejä tavallisen kliinisen jakson sijaan. Kliinisiä töitäkin on onneksi ollut. Tässä kuitenkin tämän viikon lukujärjestys:

Maanantai

  • 15–13.00 Kuntoutus osana hoitoa -seminaari
  • 14.00–16.00 tutor-istunto

Seminaarissa oli vetäjänä mm. fysiatri, ja seminaarissa keskityttiin erilaisiin kuntoutustapoihin luentojen sekä potilastapausten avulla. Pääsimme ryhmissä myös esittelemään näitä tapauksia, ja miettimään mitä itse tekisimme tällaisessa tilanteessa, ja mikä olisi paras jatkosuunnitelma potilaan kannalta.

Tutor-istunnossa kävimme läpi yhtä potilastapausta liittyen vaskulaariseen dementiaan ja tämän aiheuttamaan yleistilan laskuun. Pääsimme miettimään syitä, erotusdiagnostisia vaihtoehtoja ja hoitosuunnitelmaa. Mietimme myös, milloin DNAR-päätöksestä aletaan puhumaan potilaan ja hänen läheistensä kanssa. Kaikki tärkeitä asioita lääkärin työn kannalta.

Näiden lisäksi aloitin tekemään arvostelua vuosikurssilaiseni EBM-työstä (kirjoitin tästä aikaisemmassa postauksessani). Meidän tuli tässä jaksossa itse tehdä tällainen Evidence Based Medicine -artikkelikatsaus, mutta sen lisäksi meille myös arvottiin anonyymisti toisen työ arvioitavaksi. Sekä omasta työstä että toisen arvioinnista tulee saada vähintään 5/10 pistettä, jotta työn pääsee läpi.

Tiistai

  • 8.00–10.00 Duodecim aamupala ja terveysportti-koulutus
  • 10.00–12.00 tutor-istunto
  • 12.00–13.30 leikkaussalietiketti-opetus

Aamu alkoi Duodecimin tarjoamalla aamupalalla, jonka jälkeen meidän koulumme 2 terveysportti-kandia pitivät meille koulutusta terveysportin käyttöön liittyen. Tämä oli todella hyvä, sillä terveysportti on todella kätevä työkalu lääkärin työssä. Sieltä löytyy nopeasti tietoa eri sairauksista, ICD-10 koodit (sairauskoodit) sekä tietoa lääkkeistä ja näiden yhteisvaikutuksista muiden lääkkeiden ja aineiden kanssa.

Tutor-istunnossa kävimme läpi monia ihotauteja, ja asioita mitä saatamme tulevaisuudessa joutua diagnosoimaan pelkän kuvan perusteella esim. sukulaisen konsultoidessa meitä. Näimme, miltä esimerkiksi pieni lapsi voi näyttää pelkästä hyttysenpuremasta. Opimme myös mitä pitää tehdä, jos kyy puree aikuista tai lasta.

Lopuksi minulla oli vielä opetusta liittyen leikkaussalietikettiin. Tämä opetus pidetään sekä nyt että syksyllä riippuen siitä, minne on menossa kesällä amanuenssiksi. Koska menen itse jo tänä kesänä kirurgiselle alalle (plastiikkakirurgia), kävin opetuksen jo nyt. Ryhmätyössä opimme tekemään kirurgisen käsienpesun sekä käsien desinfektion (jos joku ei tiennyt, niin tämähän siis kestää 3 minuuttia). Sen lisäksi opimme, miten laittaa suojamyssy sekä nenä-suusuojus oikeaoppisesti. Lopuksi meille näytettiin, miten tulee toimia leikkaussaliin tultaessa sekä leikkauksen aikana, ja miten steriilit leikkausvaatteet puetaan sekä riisutaan. Enköhän ole ihan ummikkona vielä kesällä, mutta enköhän opi muutaman kerran jälkeen.

Tämän jälkeen tein EBM-arvostelua, ja lopulta sain sen myös palautettua.

Keskiviikko

  • 9.30–11.00 Ihokasvainten histologia

Ryhmätyössä opimme erottamaan erilaisia ihomuutoksia, ja miten hyvälaatuiset erottaa pahanlaatuisista. Meille kerrottiin, miten erilaisista muutoksista otetaan koepala, ja mitä patologille menevään lähetteeseen tulisi kirjata. Lopuksi pääsimme myös katselemaan histologisia näytteitä sekä hyvänlaatuisista että pahanlaatuisista ihomuutoksista. Tästä voi olla hyötyä minulle jo tänä keväänä, sillä voi olla että pääsen poistelemaan luomia ainakin terveyskeskuksessa.

Keskiviikkona näin myös ensimmäistä kertaa Medihelin laskeutuvan Taysin katolle (pääkuva), mikä oli kohokohta kotimatkalle.

Torstai

  • vapaapäivä
  • Duodecimin järjestämä kevätiltama vuosikurssillemme

Päätimme kaverini kanssa käyttää vapaapäivämme hyödyllisesti, ja teimme jaksoon liittyvän paritentin. Tentissä piti osata tulkita yhden artikkelin tuloksia ja tehdä erilaisia diagnostisia testejä. Tentti aukesi keskiviikkona ja sen sai suorittaa milloin vain, kunhan sen palauttaa viimeistään maanantaina. Tentti oli lopulta haasteellisempi kuin olimme ajatelleet, joten jatkamme sitä vielä hieman viikonlopun aikana.

Illalla menimme koko vuosikurssin voimin Myllärit nimiseen ravintolaan, jossa pääsimme viettämään yhdessä rentoa iltaa hyvää ruokaa syöden ja kavereiden kanssa keskustellen. Duodecim piti meille myös lyhyen esittelyn tulevaisuuden koulutuksista ja iltatilaisuuksista niin lääkiksen aikana kuin myös valmistumisen jälkeen. Minusta on mahtavaa, että on olemassa tällainen järjestö, joka oikeasti haluaa ylläpitää lääkärien hyvinvointia sekä ammattitaitoa erilaisten koulutusten avulla. Itse lähdin ruokailun ja yhteiskuvien jälkeen kotiin, mutta iso osa lähti vielä kerhotilaamme, Amokselle, jatkamaan iltaa mm. beerpong -turnauksen voimin.

Perjantai

  • 10.00–11.30 Lääkehaitat ja niiden tunnistaminen -ryhmätyö
  • 12.00–13.00 Kuvantamisdiagnostiikka -ryhmätyö

Lääkehaitat-ryhmätyössä meidän piti ennakkotehtävänä tehdä 2–3 hengen ryhmissä pienet esitelmät meille annetuista potilastapauksista ja esitellä nämä lopulle ryhmälle. Tämän jälkeen näistä keskusteltiin yhdessä. Ryhmätyö oli todella opettavainen, ja nyt esimerkiksi tiedän, miksi ASA:aa (aspiriinia) voi käyttää vaikka olisi tukostaipumusta tai munuaisten vajaatoimintaa, toisin kuin muita tulehduskipulääkkeitä.

Kuvantamisdiagnostiikka-työssä pääsimme taas laittamaan valkoiset takit päälle ja pyörimään Taysin käytävillä. Nämä ryhmätyöt ovat parhaita ja usein opettavaisimpia. Pääsimme katsomaan Acutaan (Taysin päivystys) erilaisia tiloja sekä jopa potilaan oikeaa CT-kuvausta. Kyseisellä potilaalla epäiltiin keuhkoemboliaa eli tukosta keuhkoissa, mutta lopulta hän sai kuitenkin terveen paperit. CT:n lisäksi pääsimme seuraamaan röntgenkuvausta, magneettikuvausta sekä myös näkemään toimenpideradiologiaa. Tässä tapauksessa potilas oli hereillä leikkaussalissa, ja hänen alaraajojensa verisuonia tutkittiin varjoaineella mahdollisten tukosten hoitamiseksi.

En ennen edes tiennyt, että radiologit pääsevät tekemään tällaisia toimenpiteitä, joten tämä tuli mielenkiintoisena yllätyksenä. Vaikka radiologia ei muuten tunnu omalta alalta, sai tämä kokemus minut pitämään radiologiaa mielenkiintoisempana kuin ennen. Sen lisäksi kliininen opettajamme on yksi parhaimmista opettajista ja hänen kanssaan pääsee vain rentoutumaan ja oppimaan asioita hauskalla tavalla. Tällaiset opettajat saavat opiskelijat usein löytämään kiinnostuksen kohteensa.

Nyt kuitenkin viikonlopun viettoon. Hyvää viikonloppua ja tsemppiä pääsykokeeseen!

  • Katja
Katja K.

Katja K

24-vuotias neljännen vuoden lääketieteen opiskelija Tampereelta. Vapaa-aikani kuluu kavereiden, salin, koirani ja Netflixin parissa. Tule mukaan seuraamaan matkaani unelmieni opiskelupaikassa. Lisää lääkiselämää instagramissa @katjusa1 ja @kk_studygram01