Logopedia  •  10.12.2020

Minun tieni logopedian opiskelijaksi

Aloitin nyt syksyllä 2020 logopedian opinnot Tampereen yliopistossa. Kuitenkaan ennen lukion kolmatta vuotta en ollut kuullutkaan alasta nimeltä logopedia. Miten siis oikein päädyin opiskelemaan sitä?

Kävin lukion luonnontiedelinjalla ja tavoitteenani oli päästä lukion jälkeen opiskelemaan lääketiedettä. Kävin kursseja lääketieteelliseen pyrkiminen mielessä sen enempää asiaa ajattelematta. Kun kevään haku lähestyi, aloin vasta kyseenalaistamaan valintaani; onko tämä oikeasti sitä mitä haluan? Pienessä paniikissa aloin pyörittelemään eri vaihtoehtoja päässäni. Minua kiinnosti myös luokanopettajakoulutus ja suomen kieli sekä journalismi. Tuntui vähän pelottavalta ja haastavalta antaa itselleen ”lupa” ajatella muita vaihtoehtoja kun oli jo pitkään luullut olevansa varma mitä haluaa opiskella.

Eräällä opo -tunnilla teimme erilaisia ammatinvalintatestejä ja muistan, kun valitin vieressä istuneelle ystävälleni kuinka tällaiset testit ovat niin turhia ja antavat aina ihan outoja ammatteja tulokseksi. Minulle sopivimmaksi ammatiksi ehdotettiin eräässä testissä puheterapeuttia. Päädyin googlaamaan lisätietoa ammatista. Ala vaikutti mielenkiintoiselta; siinä tuntui yhdistyvän moni minua kiinnostava asia. Linkaan tämän ammatinvalintatestin postauksen loppuun, suosittelen testaamaan sen tekemistä, näköjään se voi antaa osuviakin vastauksia! 🙂

Päädyin ensimmäisellä hakukerrallani hakemaan lääkikseen, logopedialle ja luokanopettajakoulutukseen. Minkään näiden pääsykokeisiin en liiemmin valmistautunut, halusin vain mennä kokeilemaan onneani ja näkemään tilanteen. Toisaalta en myöskään oikein halunnut päästä mihinkään, sillä en ollut varma mihin eniten halusin. En päässyt tällä hakukerralla mihinkään.

Edessä oli siis välivuosi, jonka päädyin viettämään au pairina Irlannissa. Välivuoden aikana ehdin miettiä ja punnita eri vaihtoehtoja ja aika nopeasti olin päättänyt, että seuraavassa haussa haluan hakea opiskelemaan logopediaa. Olen jo pitkään ajatellut, että haluan tulevaisuudessa työskennellä lasten parissa ja au pair -aika vain vahvisti tätä. Ajattelin, että puheterapeuttina pääsen tekemään lasten kanssa töitä. Logopedian opinnoissa yhdistyvät myös minua kiinnostavat suomen kieli ja lääketiede. Opintoihin kuuluu myös jonkin verran psykologiaa, jonka koin myös kiinnostavana, vaikka en sitä lukiossa pakollista kurssia enempää lukenutkaan.

Etsiessäni tietoa logopediasta, minut yllätti tieto siitä, kuinka suosittu hakukohde se on ja tämän vuoksi alan sisäänpääsyprosentti on hyvin pieni. Minun ylioppilastodistukseni ei millään riitä sisäänpääsyyn todistuksella, joten tiesin että jos haluan päästä sisään, on minun onnistuttava pääsykokeessa. Pääsykoe alkoikin stressaamaan minua jo melko ajoissa.

Kokeen oli tarkoitus olla samantyylinen kuin edellisenä vuonna, eli sisältää aineistotehtävän, loogisen päättelyn tehtävän ja luultavasti jonkun tilastotehtävän. Ajattelin ottaa Valmennuskeskuksen valmennuskurssin, jotta pääsen harjoittelemaan tämäntyyppisiä tehtäviä. Päädyin Valmennuskeskuksen Takuu koti – kurssiin, sillä vietin myös kevään Irlannissa, joten läsnäoloa vaativa kurssi ei tullut kyseeseen.Toisin kuin monen muun alan kokeisiin, logopedian pääsykokeeseen ei pystynyt harjoittelemaan lukemalla joitain tiettyjä kirjoja, mutta harjoittelemalla kokeeseen tulevien tehtävien kaltaisia tehtäviä harjaantui niiden tekemiseen ja pystyi kehittämään jonkinnäköisen taktiikan koetilannetta varten. Tämä muuttuu nyt ensi vuoden haussa, kun osa pääsykokeen tehtävistä perustuu etukäteen jaettavaan aineistoon. Myös valmennuskurssit ovat uudistuneeet, eikä tuota käymääni Takuu koti -kurssia enää tuolla nimellä ole. Kirjoitan alkuvuodesta enemmän tulevan kevään pääsykokeesta ja siihen valmistautumisesta.

Tämä vuosi oli ensimmäinen vuosi, kun pystyi hakemaan samalla kokeella sekä Tampereelle, Helsinkiin, Turkuun ja Ouluun.  Tämä oli mielestäni todella helpottava muutos ja hainkin kaikkiin näihin kaupunkeihin mainitussa järjestyksessä. Korona-aika toi oman lisänsä tämän vuoden pääsykokeisiin ja pääsykoe muuttui melko lyhyellä aikataululla kaksiosaiseksi: ensimmäinen osa oli kotona tietokoneella tehtävä AMK -koe ja toinen vaihe paikanpäällä oleva alkuperäisen kokeen tyylinen aineistotehtävä. Muutoksesta kuullessani meinasin menettää hetkellisesti toivon sisäänpääsystä. Valmennuskeskus reagoi muutokseen nopeasti ja sain logopedian valmennuskurssin ostaneena AMK- kokeeseen valmentavan kurssin ilmaiseksi. Helpotti jo paljon kun näki minkätyylisiä tehtäviä kokeeseen on tulossa. Pääsin AMK- kokeen jälkeen toiseen vaiheeseen, joka oli englanninkielinen artikkeli ja oikein-väärin -väittämiä sen pohjalta.  Logopedialle, niinkuin oikeastaan kaikille muillekin aloille hakiessa, ei kannata tuijottaa sisäänpääsyprosentteja vaan tehdä oma parhaansa ja uskoa että se riittää.

Tulen kirjoittamaan tänne blogiin logopedian opiskelusta, opiskelijaelämästä Tampereella ja tietysti logopedian pääsykokeisiin valmistautumisesta. Tervetuloa seuraamaan mun matkaa!

Linkki Valmennuskeskuksen logopedian valmennuskursseihin: https://www.valmennuskeskus.fi/valmennuskurssit-yliopisto/logopedia/kurssit

Mainitsemani ammatinvalintatesti: https://asiointi.mol.fi/avo/responsive/front-page.xhtml

Venla

Olen 20-vuotias ensimmäisen vuoden logopedian opiskelija Tampereen yliopistossa. Olen kotoisin Ulvilasta Satakunnasta ja muutin Tampereelle syksyllä opintojen alkaessa. Vapaa-aikani kuluu pitkälti Netflixin ja erilaisten hömppäreality-ohjelmien parissa sekä kavereiden kanssa ollen. Haaveilen maailmanympärysmatkasta, kirjan kirjoittamisesta ja omasta koirasta.