Kasvatustiede ja opettajankoulutus  •  09.12.2017

Kuvistöitä

Luokanopettajaopintoihin kuuluvat monialaiset opinnot, jotka koostuvat alakoulussa opetettavista aineista. Nyt ensimmäisenä syksynä meillä on ollut näihin liittyen uskontoa, kuvataidetta, käsityötä ja musiikkia. Tässä kirjoituksessa kerron kuvataiteesta.

Itse olen ollut erittäin innoissani syksyn kuvataiteen opintojaksosta. Siihen on kuulunut luentoja sekä pienryhmäopetusta, jossa on päässyt itse tekemään.

Ensimmäisellä kuvataiteen pienryhmätunnilla (tai demolla, kuten puhumme) teimme ryhmissä ympäristötaideteoksen, jossa tekniikkana käytimme plasterointia. Se oli mielenkiintoista ja hauskaa. En muista, että olisin koskaan opinpolkuni varrella tehnyt mitään kolmiulotteista työtä. Tai ehkä teimme jotain askarteluja, mutta en muista mitään sen kummempaa. Plasterointi on mielenkiintoinen tapa toteuttaa ympäristötaidetta ja kolmiulotteista kuvataiteen työtä. Se ei myöskään vaadi kalliita materiaaleja. Toki plasteroitu työ ei ole ympäristöystävällinen.

Toisella demolla teimme ryhmissä animaatioelokuvan iPadeilla. Kolmannella demolla aiheena oli sarjakuva. Etukäteen mietin, että mitäköhän sarjakuvasta tulee, kun en osaa kunnolla edes piirtää. Toisen sarjakuvan sai tehdä valokuvista sarjiskonetta (https://sarjiskone.fi/) käyttäen. Piirtämälläkin tehty sarjakuva onnistui lopulta hyvin ja sitä oli kiva tehdä, kun keksi sopivan aiheen.

Neljännellä demokerralla aiheena oli viiva ja valööri. Silloin piirsimme lyijykynillä. Seuraavalla kerralla aiheena oli rakennusperinne ja vesiväritekniikka. Silloin suunnittelimme itsellemme talon pienoismallin. Se piirrettiin ja maalattiin vesiväreillä akvarellipaperille. Se leikataan ja kootaan tulevalla viikolla.

Saimme myös luennolla tehtäväksemme suunnitella opetusmateriaalin. Meidän ryhmä teki lautapelin, joka on suunnattu 2-luokkalaisille. Sen avulla voi opetella pää- ja välivärejä.

Omasta kouluajastani minulla on muistissa, että kuvataide oli pelkkää piirtämistä ja maalaamista (vesiväreillä). Sain kuitenkin aivan erilaisen käsityksen kuvataiteen opetuksesta syksyn luentojen ja demojen avulla. Peruskoulun kuvataide on paljon monipuolisempaa ja mielenkiintoisempaa, kuin miltä se on aikoinaan minulle näyttäytynyt.

-Saimi-

Saimi