Kasvatustiede ja opettajankoulutus  •  18.10.2018

Good vibes only

Heippa ja mukavaa syyslomaviikkoa kaikille, joilla sellainen on meneillään! Minullakin on viikon paussi harkasta, koska harjoittelukoululla on syysloma. Muut kurssit kuitenkin pyörivät normaalisti. Aluksi mielessä oli toinen aihe, josta kirjoittaa, mutta tästä päivästä jäi niin positiivinen olo, että haluankin kertoa päivästäni!

Aiemmin blogissa kerroin kandin aloittamisen vaikeudesta, ja nyt tilanne onkin jo ihan toinen. Tämän aamun ohjaustapaamisessa ohjaajakin kehui, että olemme edenneet harppauksittain. Heti tapaamisen jälkeen otimme uusia harppauksia eteenpäin. Saimme keskeiset tulokset tiivistettyä taulukoihin. Alamme olla tilanteessa, ettei tilasto-ohjelmaa tarvitse kohta enää availla, vaan saa keskittyä kirjoittamiseen. Ja tulokset ovat olleet mielenkiintoisia, mistä olen saanut motivaatiota jatkaa saman aiheen parissa gradun tekoon. Aiheemme on siis varhainen matematiikan sujuvuus ja vaikeudet siinä.

Päivän toinen hyvä uutinen oli tieto siitä, että olisin pääsemässä vaihto-opiskelemaan Saksaan ensi kesäksi! Hakemisprosessi on ollut hieman stressaava, koska piti hankkia monenlaisia todistuksia ja olla tarkkana, mitä papereita toimittaa sähköisesti ja mitä postittaa. Matkalla tuli myös muutamia epäselvyyksiä, joista viestittelin kohdeyliopiston kansainvälisen vastaavan kanssa. Tänään hän laittoi sähköpostia, että nyt on kaikki selvää ja minut olisi hyväksytty vaihto-opiskelijaksi. Tarkoitus olisi siis, että ensi kesän vietän Saksassa ja opiskelen erityisespedagogiikkaa. Mielenkiintoista päästä tutustumaan toisen maan koulusysteemiin! Ja eiköhän samalla ole hyvä tilaisuus myös hieman kierrellä Saksan eri kaupunkeja ja tutkia nähtävyyksiä.

Aamun hyvin menneen kandiohjauksen ja edistymisen fiiliksen jälkeen suunnattiin kandiparin kanssa lounaalle ja sen jälkeen menin luennolle. Luennolla oli ehkä vähän tavallista tyhjempää, porukkaa taisi olla lomailemassa. Olin kuitenkin tyytyväinen että menin luennolle, koska aihe oli tosi kiinnostava ja tärkeä. Luennoitsija kertoi kouluun kiinnittymiseen liittyvistä tutkimuksista, joita oli itse ollut tekemässä. Luennolla tuli esiin tutkimustietoa siitä, miten erityisopettaja voi tukea oppilaan kouluun kiinnittymistä, eli sitä, miten mielekkääksi oppilas kokee koulunkäynnin ja sitä, ettei oppilas lintsaisi. Syrjäytyminen ja sen torjuminen on ihan lempiaiheita, kun mietitään erityisopettajan työn yhteiskunnallisia vaikutuksia. Itselleni kiinnostavin huomio oli varmaankin suomalaisoppilaiden heikko kognitiivinen kiinnittyminen, joka tarkoittaa, että oppilaat eivät aina koe koulussa käymistä hyödylliseksi itselleen tai hahmota, miksi koulussa kannattaisi käydä. Siinä on varmaankin kehittämisen paikka opettajan työn kannalta. Kaiken kaikkiaan tosi ajatuksia herättävä luento, ja myös tuli tosi kiitollinen olo siitä, että saan opiskella näin hienoa alaa. ?

Välillä opiskelu sujuu paremmin ja välillä huonommin. Hyvinä päivinä on super innostunut omasta alastaan ja pääsee melkeinpä flowtilaan koulutehtäviä tehdessä. Huonot päivät ovat niitä, kun tuntuu ettei ymmärrä eikä saa kurssia suoritetuksi. Eli oikeastaan voisi sanoa, että välillä stressi pilaa opiskeluinnon, vaikka aiheet olisivatkin motivoivia. Tänään oli onneksi huippu päivä, taas oivalsin kuinka hieno ja monipuolinen erityisopettajakoulutus onkaan, ja että onneksi päätin aikanaan hakea opiskelemaan juuri tähän koulutukseen.

Nyt opiskelupäivä on ohi ja suuntaan kotiseudulle pitkän viikonlopun, ”syysloman” viettoon.? Olin etukäteen päättänyt pitää vapaata koulujutuista tämän viikonlopun ajan, mutta toisaalta päivän onnistumisten jälkeen motivaatio olisi huipussaan esimerkiksi kandin jatkamiseen. Ehkä lomakin kuitenkin tekee hyvää.

-Anna

Anna